Lemezek, beszélgetések és gondolatok a zenéről

Víz és Levegő varázslata

Vincze Lilla és a Napoleon Boulevard koncertje a Fővárosi Nagycirkuszban

2016. július 02. - TTrisztan

 

Víz és Levegő erőteljes jelenléte az asztrológia képletben. A két elem, amely dinamizmust, kalandvágyat, ugyanakkor a világ egy érdekes megközelítését ajándékozza a személyiségnek. A Siófokon született énekesnő saját véleménye szerint egész életét meghatározta a Balaton közelsége, valamint a víz, mint a titkok, vágyak és rejtelmek közege. A szárnyalásra és az égbe emelkedésre pedig már a Napoleon Boulevard-dalokban is rábukkanhatunk, legyen szó a Bicikliről, amely ég és föld között lebeg, vagy Júliáról, aki felülről szemléli a világot és esze ágában sincs leszállnia a földre.

 Kép forrása: www.jegymester.hu

Tovább

A Jelenkor felé vezető úton

Válogatás Koncz Zsuzsa kevésbé ismert dalai közül - harmadik rész 1998-2013

Cikksorozatunk harmadik részében (az első rész itt, a második pedig itt olvasható) Koncz Zsuzsa pályaképének harmadik szakaszát tekintjük át az 1998-as duettlemeztől a 2013 őszén megjelent Tündérországig olyan dalok segítségével, amelyek nem kaptak nagy publicitást és azóta szinte teljes mértékben feledésbe merültek.

Az 1997-ben megjelent Ég és Föld között egy olyan magas szintű szakmai megújulást jelzett, amely után nem lepődtünk meg volna, ha Koncz Zsuzsa egy sanzon- vagy egy dzsesszlemezt megjelentetve indul tovább új utakra. Azonban a jelenkor felé vezető ösvény teljesen másfelé kalauzolta el az énekesnőt. A Bornai Tibor-féle zenei műhely megszűnésével Závodi Gábor kerül a koncertzenekar élére, a stúdióban pedig - egy apró közjátéktól Lerch Istvánnal - ugyancsak Závodi Gábor vezetésével készültek a zenealbumok. Míg Bornai Tibor egy szélesebb spektrum felhasználásával dolgozott Koncz Zsuzsa zenei anyagain, addig Závodi Gábor teljesen más oldalról közelítette és közelíti meg az énekesnő dalait kihasználva a legmodernebb stúdió adta lehetőségeket. Természetesen a régi jelentős dalszerzők, mint Bródy János, Bódi László ‘Cipő’ és Tolcsvay László továbbra is az énekesnő mellett vannak, így a többszerzős lemezek sikere a jövőben is garantált.

217584_203461679684982_7887794_n.jpg

Tovább

Kiteljesedés a nyolcvanas és a kilencvenes években

Válogatás Koncz Zsuzsa kevésbé ismert dalai közül - második rész 1981-1997

A nyolcvanas évek időszaka Koncz Zsuzsa számára a megújulás, hiszen a Fonográf-munkaközösség megszűnésével Bornai Tibor, mint zenei vezető szárnyai alatt új utakon indul el. Habár a legtöbb dal szövegéért még ekkor is Bródy János a felelős, egyre több új szerző jelenik meg az énekesnő körül, akiknek sikerült a Koncz-imázshoz olyan színeket és hangulatokat hozzátenniük, amelyek a korábbi pályakép során ismeretlenek voltak. Továbbá ezeknek az éveknek köszönhető az, hogy Koncz Zsuzsa igazi nemzedéki énekesnőként új utakon viszi tovább azt az örökséget, amely az Illés- és Fonográf együttesekkel történő együttműködésből született.


Cikksorozatunk első részében az Illés- és Fonográf korszak elfelejtett dalait idéztük meg, jelen írásunk célja az, hogy az énekesnő önállósodásának fontosabb mérföldköveit bemutassuk olyan dalok segítségével, amelyek - ha el is hangzottak koncerten vagy tévéshow-ban- manapság szinte teljesen feledésbe merültek. Az 1981-es Menetrendtől az 1997-es Ég és Föld közöttig eltelt évek során olyan jelentős dalok és albumok születtek, amelyek fontos krónikái a magyar rockzene történelmének. Fontos azt is megjegyezni, hogy az időszak volt az, amely során Koncz Zsuzsa mai, független imázsának első alapkövei is megszülettek.

 

1111.jpg

 

Tovább

Van-e élet a Ha én rózsa volnékon túl?

Válogatás Koncz Zsuzsa kevésbé ismert dalai közül - első rész 1969-1979



Koncz Zsuzsa dalai több évtizede csendülnek bele mindennapjainkba. Az 1962-es Ki mit tud óta a világ többször is megfordult az énekesnő körül, aki a cserfes tinilányból komoly nemzedéki pop-rock előadóvá nőtte ki magát. Az életpályát aranylemezek, hazai és nemzetközi elismerések sorozata kíséri végig. A külföldi szemmel is figyelemre méltó karrier során számos olyan lemez és dal született, amely a mai napig is megállja a helyét mind zeneileg és mondanivalót illetően. Ki ne ismerné a Valahol egy lányt, vagy a Ha én rózsa volnék című, ma már nemzedéki himnusszá vált népdalfeldolgozást?

Azonban míg a legtöbb előadó életművéből csak a legnagyobb sikerek számítanak kiemelkedőnek, Koncz Zsuzsa esete teljesen más. A több, mint negyven lemezzel a háta mögött az énekesnő számos olyan dalt is rögzített, amelyek kiemelkednek az életműből- érdekes zenei vagy szövegviláguk miatt. Annak ellenére, hogy ezek nem lettek átütő sikerek és szinte sohasem kerülnek elő koncerteken, jelentős többségük figyelemre méltóbbnak bizonyul, mint a koncertek alappillérei. Ezekből szinte találomra válogattunk ki néhányat, hogy bebizonyítsuk azt, Koncz Zsuzsa zenei pályája lényegesen gazdagabb és érdekesebb, mint amilyennek első pillantásra gondolhatnánk. Mivel a korai beatdalok, táncdalok,verslemezek és a kiadatlan dalok önmagukban is külön cikkeket érdemelnének meg, ezeket most figyelmen kívül hagyjuk, és cikksorozatunk első részében az 1969 és 1979 közötti korszak legérdekesebb színfoltjai közül csemegézünk.

 

1903398_834000909959202_1351102081_n.jpg

Tovább

Új utakon

Örökség - Szabadság és Szerelem lemezkritika (2015)

1060529_1269354096423879_1463432079_n.jpg


“Mondd, merre visz ez az út?” - énekelte az Örökség zenekar 2012-es debütáló lemezén. A zenei formáció 2011-ben született, mikor Koltai Gergely, a Kormorán zenekar vezetője önkényesen lecserélte a teljes frontvonalat, és a mellőzött zenészekből létrejött az Örökség. Első albumuk 2012-ben jelent meg Ébredés címmel, amelyen már érezhető az, hogy a csapat szeretne elszakadni a kormorános zenei világtól. A lemez megjelenését követő három évben a sok sikeres koncert, televíziós felvétel és rádiómegjelenés mellett  tagcserék sora jellemezte a zenekart; Tóth Reni kiválása után a frontvonal egy rövid időre duóra zsugorodott, majd Jelinek Zsu, a Gloria Singers énekesnője csatlakozott a csapathoz érdekes színeket és hangulatokat hozva magával. A másik jelentős változást a basszusgitáros poszt betöltése hozta magával. Horváth Karcsi helyett Szilva János hallható a koncerteken, valamint a zenekar egy tehetséges billentyűssel is gazdagodott Kosz Szilveszter személyében.

Tovább

Sic Itur Ad Astra...

Enya - Dark Sky Island - lemezkritika

dsi_600.jpg

1988 őszén egy fiatal, teljesen ismeretlen énekesnő-dalszerző egyedi, éteri hangvételű dalával több ország sikerlistájának élére ugrott fel úgy, hogy korábban szinte senki nem hallotta a nevét. Ő volt Enya és az Orinoco Flow , amire mindenki emlékszik, aki valaha hallotta. Az Északnyugat-Írországban született, nyolc testvérrel rendelkező hölgy már a nyolcvanas évek legelején szerepel a médiában, igaz, ekkor még a testvérek és a nagybácsik által alakított Clannad zenekar háttérénekesnőjeként és billentyűseként. Két nagylemez és számtalan koncert után a családi köteléket elhagyva a szólópályán kereste meg a saját helyét. 1985-ben a Frog Prince című filmhez írt zenét, majd egy évvel később a BBC televízió The Celts című sorozatának zenei hanganyagát szerezte. 1988 viszont az igazi nagy debütálás éve, a Watermark című nagylemez - köszönhetően az Orinoco Flow című dalnak- nagy sikert aratott az egész világon, és Enya hirtelen világsztár lett. 

Tovább

Blackmore's Night - All Our Yesterdays - más szemszögből

Doktor Fell kritikája

Doktor Fell barátom, akivel folyamatosan vitatkozunk a Blackmore's Night zenei munkásságáról, megkért engem arra, hogy véleményét, amely keményebb, mint az enyém, ő is nyilvánosság elé tárhassa az új lemez kapcsán.

Blackmore Mesternek, a gitár „Paganinijének” egyik, végletekig elfogult csodálója vagyok. Néha, félig viccesen szoktam is mondani: „Aki nálam nagyobb rajongója, az vagy hazudik vagy festi magát”. De itt most több ponton nem tudok egyetérteni Cordell barátommal a Blackmore’s Night legújabb (szám szerint kilencedik – ha a Winter Carols névre hallgató karácsonyi különkiadást nem számoljuk), All Our Yesterdays című stúdióalbumával kapcsolatban.

Tovább

"Mondd, merre visz ez az út?"

Blackmore's Night - All Our Yesterdays lemezkritika



Az idén tizedik sorlemezét megjelentető Blackmore’s Night zenekar fennállásának tizennyolc éve alatt több igényes, maradandó dallal szerzett örömet a stílus kedvelői számára. A kezdetben a középkori és reneszánsz zenei világot a rockzene sajátosságaival vegyítő házaspár-duó későbbi lemezein egyre jobban elmozdult a populárisabb folk-rock felé. A legutolsó három stúdióalbumon ez az irányvonal egyre erősebben hallható. Míg a 2010-es Autumn Sky nagyon erősre és frissre sikerült, a három évvel későbbi Dancer and the Moon már egy csapongóbb, kevésbé koherens zenei anyagot tartalmazott.

Tovább

Szabadon szárnyalva, skatulyák nélkül

Beszélgetés Molnár Áronnal (Holdárnyéktánc)

Manapság, ha a magyar zeneipar állapotát kicsit jobban szemügyre vesszük, rájöhetünk arra, hogy az igényes zene egyre kisebb teret kap. Kérészéletű sztárocskák küzdenek a fennmaradásért, a lemezeladások visszaestek, a régi nagyok egyre kevesebb lehetőséget kapnak arra, hogy lemezeiket bemutassák a televízióban. A tehetségkutatók minden évben sok fiatal tehetséget találnak meg, akiket bevezetnek a piacra, majd új arcok után kutatva magukra hagyják őket.

12047660_1018283698203738_1639406779_n.jpg

Tovább

Vokál, gitár, ecset, kalandvágy

Beszélgetés Szigeti Edittel

Azok a  hetvenes évek.... a magyar rockzene történetének egy nagyon fontos és izgalmas korszaka, amikor a nagy hármas (Illés, Omega, Metro) egyeduralkodása után nagyon sok új, igényes zenét játszó zenekar bukkant fel. Ezek a csapatok közül sokan olyan egyedi zenei világgal, hangszertudással és színpadi megjelenésükkel rendelkeztek, hogy a külföldi koncertpódiumokon is sikerrel bizonyítottak volna megfelelő menedzsment segítéségével. Talán kevesen tudják, de a csupa lányokból álló Vadmacskák együttes rövid, de annál intenzívebb fennállása alatt sikert sikerre halmozott, de sajnos, nagylemezük nem jelent meg. A zenekar szólógitárosa, Szigeti Edit megfordult a Generál együttes legendás női vokáljában, a Mikroliedben. A hetvenes évek második felében több másik formációban is hallható volt, nemcsak mint énekes- vokalista, hanem szólógitárosként is hamar nevet szerzett magának.

1_eda_gityo_16_oldalt_ok.jpg

 

Tovább