Lemezek, beszélgetések és gondolatok a zenéről

Zenepont

Kiteljesedés a nyolcvanas és a kilencvenes években

Válogatás Koncz Zsuzsa kevésbé ismert dalai közül - második rész 1981-1997

2016. március 08. - TTrisztan

A nyolcvanas évek időszaka Koncz Zsuzsa számára a megújulás, hiszen a Fonográf-munkaközösség megszűnésével Bornai Tibor, mint zenei vezető szárnyai alatt új utakon indul el. Habár a legtöbb dal szövegéért még ekkor is Bródy János a felelős, egyre több új szerző jelenik meg az énekesnő körül, akiknek sikerült a Koncz-imázshoz olyan színeket és hangulatokat hozzátenniük, amelyek a korábbi pályakép során ismeretlenek voltak. Továbbá ezeknek az éveknek köszönhető az, hogy Koncz Zsuzsa igazi nemzedéki énekesnőként új utakon viszi tovább azt az örökséget, amely az Illés- és Fonográf együttesekkel történő együttműködésből született.


Cikksorozatunk első részében az Illés- és Fonográf korszak elfelejtett dalait idéztük meg, jelen írásunk célja az, hogy az énekesnő önállósodásának fontosabb mérföldköveit bemutassuk olyan dalok segítségével, amelyek - ha el is hangzottak koncerten vagy tévéshow-ban- manapság szinte teljesen feledésbe merültek. Az 1981-es Menetrendtől az 1997-es Ég és Föld közöttig eltelt évek során olyan jelentős dalok és albumok születtek, amelyek fontos krónikái a magyar rockzene történelmének. Fontos azt is megjegyezni, hogy az időszak volt az, amely során Koncz Zsuzsa mai, független imázsának első alapkövei is megszülettek.

 

1111.jpg

 


 1.  Amerika - 1981



Az 1981-es Menetrend album igazi kuriózum az énekesnő életművében, hiszen egy dalciklusba tömöríteni a XX. század legfontosabb eseményeit nem könnyű feladat. A Fonográffal való együttműködés itt már csak nevében van jelen, hiszen a zenekari tagok inkább session-zenészként vesznek részt a felvételekben több külső hangszerjátékos társaságában. Tolcsvay László szerzői lemeze minden szempontból remek hallgatni való, eltekintve attól, hogy a mastering fakón és élettelenül szól. A B-oldal második dala az Amerika, talán az egyik legszokatlanabb dal a Koncz-életműben, mivel József Áron szemszögéből mutatja be a nagy kivándorlás időszakát, az orfeumok világát, a reményeket, amelyek a nagy lehetőségek földjén, Amerikában szökkenhetnek szárba. A hangszerelés is egyedi, a "Boldog Békeidők" korszakát idézi meg Tolcsvay László zongora-és szájharmonika játéka, melyet gazdagítanak Erdélyi Margit hárfafutamai és Laár András hegedűszólamai is, igazi századelős hangulatot teremtve.

2.   Előrejelzés - 1985


A nyolcvanas évek közepére már kikristályosodik az a Koncz Zsuzsa-kép, amely értelmiségi gondolkodóként szól az adott időszak problémáiról. Az 1985-ös Újhold lemez ennek a periódusnak az első jelentős állomása. Bornai Tibor bábáskodása alatt egy mai napig is ütős, elgondolkodtató lemez születik meg, amely kiválóan illeszkedik az évtized elektronikus, szintetizátor- és szekvencer használatban gazdag harmóniáihoz. Ennek egyik legszebb példája az Előrejelzés, amely már előre vetíti a későbbi Fordul a világ-hangulatot talán kevésbé csiszolt és szókimondó formában, zeneileg viszont a korszak szintetizátorokra épülő hangszerelését remekül kombinálja a progresszív rock elemeivel.

3.    Eljön majd a nap - 1985



Az 1985-ös berhidai földrengés károsultjainak megsegítésére jelent meg ez a kislemez, amelynek minden bevételét a szerzők és az előadók felajánlották jótékonysági célokra. Az Eljön majd a nap egyike az énekesnő legritkább dalainak, manapság csak digitális formában vagy egy négylemezes antológia részeként lehet a felvételhez hozzájutni. Annak ellenére, hogy az Újhold lemezzel egy időben készült, a dal sokkal jobban követi a klasszikus értelemben vett rock stílusjegyeit. Az ekkor nagyon népszerű Rockszínház énekesei, Varga Miklós, Vikidál Gyula, Kováts Kriszta mellett Szörényi Levente is hallható a dalban.

4.    Hó és szél - 1988



A rendszerváltozást megidéző Fordul a világ már jóval szókimondóbb, tabu témákat feszegető alkotás; a nyolcvanas években készült lemezek közül talán a legfontosabb és legismertebb. A zenei anyag érdekessége, hogy az eddigi szerzőgárda - Bornai Tibor, Móricz Mihály és természetesen Bródy János - mellett Dolák-Saly Róbert és Laár András dalai is helyet kaptak. A Hó és Szél egy óvatos reményt fogalmaz meg az egyre jobban közeledő rendszerváltozás felé. Laár András nagyszerű balladája talán a leglíraibb alkotás  az énekesnő nyolcvanas évekbeli munkásságában. Az elektromos gitárra épülő dalban a zenei háttérben egy nagyon finom, már-már éteri billentyűszólamot hallhatunk Bornai Tibortól, aki egyben az énekesnő duettpartnere is.

5.    Nagy a köd - 1991



Az 1991-es Illúzió nélkül című nagylemez egyértelmű csalódottsággal fordul a rendszerváltozás felé, és ezt az érzésvilágot sűríti egy teljes lemezanyagba. A zenei anyag szöveg- és dallamvilágát tekintve nagyon erős, azonban a produceri munkán érezhető az, hogy a témavilághoz hasonlóan keresi a helyét a megváltozott viszonyok között. A gitárok nagy része már a kilencvenes évek letisztultabb módján szólal meg, azonban  az elektromos dobok nagy része és a billentyűs hangszerek még mindig a nyolcvanas évek sztenderdjeinek megfelelően kerültek rögzítésre. Az elektromos dobok alkalmazása ugyancsak nem volt a legjobb ötlet. Ennek köszönhetően a lemez nagy része siváran, fakón szól annak ellenére, hogy jobbnál jobb dalokat hallhatunk itt. A Nagy a köd talán a legszarkasztikusabb dal az egész Koncz Zsuzsa-életműben, tragikomikus, ironikus képei remekül mutatják be azt, hogyan és milyen körülmények között történik a "Godot-ra várás".  

6.    Ez már az ősz - 1993



A huszonötödik Koncz Zsuzsa-album üde, egyedi színfoltok képvisel a kilencvenes évek privatizálódott magyar zenei viszonyai között. A Ne veszítsd el a fejed remekül képezi le ennek az időszaknak a felfordult politikai viszonyait, ugyanakkor gondolatvilágban már ott van a remény és az újrakezdés is. Az előző nagylemeztől eltérően a produceri munka itt már lényegesen nagyot lépett előre, ugyanakkor Tolcsvay László visszatérése sokkal színesebbé és sokrétűbbé tette a zenei anyagot. A zenealbum talán legszebb balladája, az Ez már az ősz egy szomorkás sanzon az elmúlásról, a változó időkről; az olyan dalok egyike, amely leülteti és elgondolkoztatja a hallhatóságot. Ezeknek Koncz Zsuzsa mindig is a mestere volt, talán nem okoz nagy meghökkenést azt kijelenteni, hogy az énekesnő volt az első, aki ezt a műfajt kifinomult előadásmódjával ismertté tette hazánkban. Tolcsvay László hangszerelése is érdekes, hiszen a szokásos billentyűk-gitár-dobok hangsávjai mellett nagyon finom és ízléses módon gazdagítja a hangszerelést komputerprogramokkal.

7.    Az 1958-as boogie-woogie klubban - 1996

Az EMI-QUINT kiadónál megjelent utolsó zenei anyag, amely egy meg nem valósult verslemez és egy új rockalbum helyett készült el. A közönséget erőteljesen megosztó feldolgozáslemez bővelkedik csemegékben; a magyar rock harminc évtizedének legfontosabb dalaiból válogat az énekesnő és saját stílusának megfelelően adaptálja azokat. A produceri munka, a keverés és a hangzásvilág itt már a nemzetközi sztenderdeknek megfelelően szól, Habár van néhány mellényúlás a lemezen, elég sok dal van, amely szépen illeszkedik a Koncz-életműbe. Az Omega egykori nagy beatslágere, bluesdalként születik újjá Jamie Winchester nagyszerű gitárjátékának és a két vokalista lány, Czerovsky Heni és Kozma Orsi közreműködésének köszönhetően. Koncz Zsuzsa mindig is képes volt számára ismeretlen stílusokban is nagyot alkotni, itt sincs másképpen.

8.    Azt írja a barátom - 1997



Az 1997-es Ég és Föld között nagylemez egy nagyon fontos állomás az énekesnő számára, mivel az 1979-es Valahol mellett a legjobban producerelt és hangszerelt zenei anyag. A kilencvenes évek végére már felnőtt egy új zenészgeneráció, amely új sztenderdeket teremtett a magyar zenei életben. Ezeknek az új felfogásoknak megfelelően elkészült album már - nemcsak megjelenésében- egy új Koncz Zsuzsát mutat, aki a folk-rocktól (Esik eső) az ethnohangzáson át (Neked ég a tűz) a dzsesszig (Vigyázz rám) minden stílusban otthon érzi magát és maradandót tud alkotni. Korom Attila énekes-dalszerző kiváló reggae-jének szarkasztikus hangvétele kiváló kor- és kórképet nyújt az évtized végének nagy kérdéseiről. Bornai Tibor utolsó, igazi közreműködése az énekesnővel egy olyan lemezben teljesedik ki, amely a mai zűrzavaros zenei időkben is erősen, magabiztosan szól.

Fotó: Hadas János

A bejegyzés trackback címe:

https://zenepont.blog.hu/api/trackback/id/tr618455140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása