Lemezek, beszélgetések és gondolatok a zenéről

A Jelenkor felé vezető úton

Válogatás Koncz Zsuzsa kevésbé ismert dalai közül - harmadik rész 1998-2013

2016. március 16. - TTrisztan

Cikksorozatunk harmadik részében (az első rész itt, a második pedig itt olvasható) Koncz Zsuzsa pályaképének harmadik szakaszát tekintjük át az 1998-as duettlemeztől a 2013 őszén megjelent Tündérországig olyan dalok segítségével, amelyek nem kaptak nagy publicitást és azóta szinte teljes mértékben feledésbe merültek.

Az 1997-ben megjelent Ég és Föld között egy olyan magas szintű szakmai megújulást jelzett, amely után nem lepődtünk meg volna, ha Koncz Zsuzsa egy sanzon- vagy egy dzsesszlemezt megjelentetve indul tovább új utakra. Azonban a jelenkor felé vezető ösvény teljesen másfelé kalauzolta el az énekesnőt. A Bornai Tibor-féle zenei műhely megszűnésével Závodi Gábor kerül a koncertzenekar élére, a stúdióban pedig - egy apró közjátéktól Lerch Istvánnal - ugyancsak Závodi Gábor vezetésével készültek a zenealbumok. Míg Bornai Tibor egy szélesebb spektrum felhasználásával dolgozott Koncz Zsuzsa zenei anyagain, addig Závodi Gábor teljesen más oldalról közelítette és közelíti meg az énekesnő dalait kihasználva a legmodernebb stúdió adta lehetőségeket. Természetesen a régi jelentős dalszerzők, mint Bródy János, Bódi László ‘Cipő’ és Tolcsvay László továbbra is az énekesnő mellett vannak, így a többszerzős lemezek sikere a jövőben is garantált.

217584_203461679684982_7887794_n.jpg



1.Hajnali Szerenád - 1998


A Hungaroton kiadó ötletére készült el a duettlemez, amelyen a magyar rock ikonikus alakjait hallhatjuk Koncz Zsuzsa mellett. Bornai Tibor még ekkor is a zenei vezetője az énekesnőnek, azonban a zenei anyag koncepciója miatt egyre jobban azt érezhetjük, hogy  háttérbe szorul. Az album jellegzetessége, hogy mindegyik meghívott vendég a saját zenei világába hívja az énekesnőt, amely Koncz számára igazi nagy kihívás. Tátrai Tibusz nagyszerű gitárjátéka hallható az album legnagyszerűbb dalában, amelyet Pálvölgyi Géza és Kovács Tamás szerzett az énekesnő számára. A Hajnali Szerenád egy csodálatos lebegést az álom és ébrenlét határán. Az ambient és progresszív rockzenei hatásokat mutató alkotás hangulatában már megelőlegezi a Tátrai és Pálvölgyi kettős 1999-es nagylemezét, a Csillagszelet.

2. Szóljon a dal - 1999



Újrahangszerelt bestof lemezt kiadni mindig nagy felelősség. Egy előadó legfontosabb életmérföldköveit új szemszögből megközelítve mindig meg kell találni az egyensúlyt a régi változatok és az átértelmezések között. Az 1999-es Miért hagytuk, hogy így legyen története azokkal az elfelejtett Koncz Zsuzsa-felvételekkel kezdődött, amelyekre a kiadó a zenei archívumban bukkant rá. (Ezek nagy része ma már elérhető az iTunes-on, illetve a Hungaroton webshopjában). A kérdés az volt, hogy ezek a legismertebb Koncz-slágerekkel együtt eredeti változatban kerüljenek-e a közönség elé vagy újrahangszerelve a kor követelményeinek megfelelően. Az utóbbi felfogás győzött, így tizenöt olyan újraértelmezett dalt hallhatunk, amelyek közül tizenegy az énekesnő pályájának legfontosabb darabja. Érdekességként két betiltott-kiadatlan zeneszám is felkerült a kiadványra (Bolyongok, A lány, akinek tiszta szeme volt), valamint egy feldolgozás is (Dal az ártatlanságról). Sajnos fájó azt kimondani, hogy a lemez az eddigi életműhöz nem sokat tesz hozzá. A Závodi Gábor-által áthangszerelt dalok elveszítették egyedi vonásaikat és beleolvadnak egy szintetizátorban gazdag, dinamikáját vesztő közegbe. Az új felvétel, a Szóljon a dal egy visszatekintés az elmúlt évtizedek fontosabb eseményeire. Menyhárt János és Bródy János szerzeményén érezhető, hogy a korábbi sablonokból építkezve kétségbeesetten próbálkozik, hogy felérjen a korábbi dalok szintjére, azonban ez itt és most nem sikerül.

3. Tegnap ér a mához - 2002


Az előző nagylemez óta eltelt három évben látszólagos csend vette körül az énekesnőt, azonban az új lemez koncepciója már a 2000-es őszi turné után már megfogalmazódott. A zenei rendezői székbe ekkor Lerch István ült be, aki korábban rendkívül sok előadónak írt sikeres dalokat. A 2002-es év második felében megjelent Ki nevet a végén talán a legszínesebb Koncz-nagylemez, amely koncepciókat felrúgva igyekszik mindent megmutatni, ami az énekesnőre jellemző volt az utóbbi évtizedekben. Talán kicsit sokat is, mivel van itt minden (szarkasztikus dalok, balladák, indulók, rockszámok,ethnohimnusz, hogy csak a legfontosabbakat említsem). Az albumon nagyszerű, ötletes dalok hallhatók, azonban ezek mindenféle koncepció nélkül követik egymást. További hiányossága a remek zenei anyagnak, hogy a hangszerelés a legtöbb esetben szintetizátorprogramokra épül, és az a dalok élő hatása emiatt sok helyen elveszik. Lerch István azonban törekszik arra, hogy minden általa írt zeneszám egyedien szólaljon meg, így a Tegnap ér a mához, amely az új évezred egyik legkiválóbb balladája, is igényesen hangszerelt, nagyszerű alkotás. Lerch zongorajátéka és Sipeki Zoltán gitárszólója figyelemre méltó,, de az igazi fénypont Jamie Winchester karakteres háttérvokálja, amely új dimenziókba emeli a dalt.

4. Szabadság, szerelem - duett Miller Zoltánnal - 2004


Az Európai Unióhoz való csatlakozás éjszakáján debütáló dal, amelyben az énekesnő Miller Zoltánnal énekel duettet. Az eredeti felvétel, amelyen Sass Sylvia hallható Koncz Zsuzsa partnereként, az 1988-as Fordul a világ nagylemezen hallható. Alapvetően nem vagyok musicalrajongó, de úgy érzem, Miller Zoltán lényegesen jobb választás volt, hiszen Zsuzsa habitusa mellé mindig is férfi duettpartnerek és vokalisták illettek és illenek. A dal nem jelent meg hivatalos hanghordozón.

5. Nem lát, nem hall, nem beszél - 2010



A 2006-ös verslemez, az Egyszerű ez - melynek bemutatására egy jövőbeli cikkben kerül sor - már ténylegesen Závodi Gábor produkciója volt. Ezt követi a 37, mely a korábbi lemezanyagoknál jóval rockosabb hangszerelést mondhat magáénak. Jómagam nem vagyok Závodi Gábor rajongója, de mindenképpen érdemes megfigyelni azt, a producernek sikerül egyre jobb dalokkal szolgálni az énekesnő számára. A 2002-es Akció remek nyitás volt, majd pedig a verslemezre hozott zenék már kijelölték az irányt, amely a 37-re hozott balladában teljesedik ki. A Nem lát, nem hall, nem beszél egy vonós hangszereléssel gazdagított impresszionista darab egy őszi vasárnapról. A lassabb, elmélázóbb dalok mindig is jól álltak az énekesnőnek, ez itt sincs másképpen.

6. Ébredj fel- 2013



A Tündérország egy igazi nagy visszatérés a korábbi évtizedek keményebb, szókimondóbb szövegvilágához. A zenei anyagon mindössze tizenegy dal hallható, azonban ezek szinte mindegyike kiemelkedő. A hangszerelés már lényegesen jobb, mint az előző lemezek esetében; a lemezalbum frissen és dinamikusan szól. A dalok közötti kohézió nagyon erős, vagyis elmondható azt, hogy végre sikerült egy olyan Koncz Zsuzsa lemezt létrehozni, melyen a dalok egymást erősítik. Egy ízig-vérig kortárs, modern énekesnő hallható a lemezen, aki, ha kell, akkor régi önvalójához méltó módon nyúl a közéleti témákhoz. A hónapokkal a megjelenése után mindenféle médiatámogatottság nélkül platinastátuszt elért Tündérország a legutolsó zenei korszak kiemelkedő alkotása. Sokak nagy örömére Bornai Tibor is hozott egy remek dalt a zeneanyagra (az előző albumra kettő kiemelkedő dalt írt). Az Ébredj fel egy igazi modern rockdal, amely lehetne egy igazi nagy rádiós sláger, hiszen minden feltétel megvan benne ahhoz, hogy a kereskedelmi média felfigyeljen rá.

Zenei utazásunk egyenlőre a végéhez ért Koncz Zsuzsa zenebirodalmában, azonban hamarosan visszatérünk bemutatva a legfontosabb kiadatlan dalokat, a verslemezeket, és talán még azt a határmezsgyét is, amely a hatvanas évek beat-és táncdalénekesnőjét jellemezte.

Fotó: Módos Gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://zenepont.blog.hu/api/trackback/id/tr538487174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.